Els pares dels alumnes que van visitar Ascó demanen que les proves radiològiques les faci una empresa independent
Han mostrat obertament la seva desconfiança cap a la central nuclear
Els pares dels alumnes del col•legi Maristes de Girona que van visitar la central nuclear d'Ascó I (Ribera d'Ebre) han demanat aquest dijous que les proves radiològiques les faci una empresa independent. La central ha proposat a l'escola enviar una unitat mòbil de l'empresa Tecnatom fins a Girona perquè els alumnes no s'hagin de desplaçar a Flix, i tot i que els pares han acceptat fer aquestes proves en primera instància, també han mostrat obertament el seu recel. D'altra banda, s'elaborarà un document que recollirà tota la situació i que s'enviarà a l'Administració, perquè quedi constància dels fets per si en un futur cal emprendre noves accions, entre les quals no es descarten les legals.
La reunió que han mantingut aquest vespre la direcció del col•legi Maristes de Girona i els pares dels alumnes de 4t d'ESO no ha estat mancada de tensions. D'entrada, l'escola ha informat els pares que la central nuclear els ha comunicat que enviarà una unitat mòbil de l'empresa Tecnatom perquè els alumnes no s'hagin de desplaçar fins a Flix, i que es puguin fer les proves radiològiques a la mateixa escola.Tot i que els pares han acceptat que els seus fills es facin aquestes proves 'quan més aviat millor', també han mostrat obertament la seva desconfiança cap a la central nuclear. Per això, han demanat que volen que una empresa independent, apart de Tecnatom, també certifiqui que els alumnes no estan afectats per partícules radioactives.
El president de l'AMPA, Antoni Puig-Pey, ha indicat que entén 'el recel dels pares', perquè tot i que en primera instància s'acceptin les revisions proposades per Ascó I, també es vol 'una garantia, i evitar sortir del foc per caure a les brases'.
La reunió, però, s'ha enrevessat a l'hora de parlar de les conseqüències de l'excursió a la central nuclear. I és que alguns pares han mostrat obertament el desig de presentar una denúncia per la desinformació al voltant de l'afer. 'Ens han perjudicat' o 'Aquests fets són lamentables' són algunes de les frases que s'han enlairat des de les butaques de la sala on es feia la reunió.
La direcció dels Maristes, però, s'ha oposat a aquest fet. El seu director, Robert Serra, ha volgut tranquil•litzar els pares dient-los que les proves que s'han fet al personal que treballa a la central nuclear han donat un resultat negatiu.
Al final, s'ha acordat recollir totes les dades possibles de l'afer en un escrit i entrar-lo a l'Administració, per blindar-se davant possibles conseqüències futures. 'Sempre hem defensat que els pares són sobirans; i jo recullo la immediatesa d'elaborar aquest document informatiu perquè quedi constància de la situació', ha indicat Antoni Puig-Pey. I ha afegit: 'Si tens un document que t'avali, sempre et dóna més força davant possibles accions futures'.
Entre aquestes -tot i que Puig-Pey no ho ha dit obertament- no es descarten accions legals. Els pares també han decidit que entraran l'escrit a l'Administració amb el suport o sense del col•legi.
Sense temor
A la reunió d'aquest vespre hi ha assistit una quarantena de pares i una trentena d'alumnes de 4t d'ESO. A les portes de la sala, alguns d'ells comentaven que tot i que en un principi van quedar 'sobtats' tampoc es van 'espantar molt'. Una alumna explicava que 'veuen bé' la proposta de fer-los les revisions, però que tampoc creuen 'que hi hagi molt de perill, perquè les revisions al personal han sortit bé'.
Els alumnes també han explicat que no els espanten les proves radiològiques, i que s'ho agafen 'amb broma'. 'Ara suposem que no ens treballarà res, perquè les proves als treballadors també han donat negatiu', ha dit una alumna.







