
La Generalitat assumirà la gestió dels trens regionals a partir de l'1 de gener de 2011
Una comissió posterior haurà de quantificar-ne el cost i no s'hi inclouen els Avant
L'1 de gener del 2011 es farà efectiu el traspàs del servei de Regionals a la Generalitat, segons han anunciat aquest dimecres el president de la Generalitat, José Montilla, i el ministre de Foment, José Blanco, després d'una reunió que han mantingut al Palau de la Generalitat. Així, un any després que la Generalitat comencés a gestionar Rodalies, rebrà el traspàs d'aquestes línies. El president de la Generalitat ha assegurat que es tracta d'un acord 'd'alt valor polític i simbòlic'. El traspàs, però, no inclou els serveis Avant, que transcorren dins de Catalunya en alta velocitat, i l'acord d'aquest dimarts no en quantifica el cost del traspàs, que haurà de fer una comissió abans de finals d'any. CiU ha titllat aquest traspàs de 'fals' i 'amputat' per no incloure les infraestructures i els trens d'alta velocitat.
La Generalitat assumirà a partir de l'1 de gener la gestió, inspecció, trajectes i tarifes dels trens regionals que actualment gestiona el govern estatal. L'acord ha estat segellat aquest dimecres per José Montilla, president de la Generalitat i José Blanco, ministre d'administració públiques, que ha assegurat que aquesta és 'una aposta forta per a Catalunya'. El socialista ha remarcat també que el traspàs és important degut al gran volum d'usuaris dels regionals, que l'any passat va arribar a 11 milions. Segons Blanco, aquesta xifra suposa un 38% de la quota de mercat de la mitjana distància de Renfe a tot l'Estat.'Compliment íntegre de l'Estatut' segons Blanco
Blanco ha remarcat que la transferència de línies com la de Barcelona-Girona-Portbou o la Barcelona-Tortosa suposa el 'compliment íntegre de l'Estatut', fruit de la 'col·laboració entre administracions'. Montilla, per la seva banda, ha valorat el 'valor simbòlic i polític' del traspàs, alhora que s'ha mostrat convençut que hi haurà millores en "l'eficiència" del servei. Els trens Avant, que aprofiten la línia d'alta velocitat Barcelona-Lleida, queden exclosos d'aquest acord. Els detalls econòmics es concretaran en una reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat.