Un 20% de les famílies catalanes és neguen a donar els òrgans dels familiars morts
Hi ha 1300 pacients a Catalunya esperant diferents òrgans
Un 20% de les famílies catalanes és neguen a donar els òrgans del familiar que ha mort. I més de la meitat d'aquestes negatives – concretament un 53%- es produeixen perquè la persona morta s'hi havia negat prèviament. Són dades que s'han donat a conèixer en l'acte de celebració del Dia del Donant, que s'ha celebrat al Departament de Salut. També cal destacar que un 10% de les negatives dels familiars es produeixen per motius religiosos, tot i que segons la directora de l'Organització Catalana de Transplantaments (OCATT), Rosa Delfeu, 'no hi ha cap religió que prohibeixi donar òrgans' per fer transplantaments.
Ara mateix, però, hi ha 1300 pacients a Catalunya que estan en espera de ser trasplantats de diferents òrgans, i aquest 20% de negatives suposaria que es podrien fer uns 200 transplantaments més, segons la directora de l'Organització Catalana de Transplantaments (OCATT), Rosa Delfeu.Del total de negatives, cal remarcar també que gairebé el 32% correspon a una negativa de la família sense cap raó. Les altres famílies que s'hi oposen ho fan per motius que no especifiquen o per dubtes o problemes de salut.
Tot i així, Catalunya i l'estat espanyol continuen estan en els llocs capdavanters del món pel que fa a la donació d'òrgans. Un 80% de les famílies catalanes del donant hi donen el vist-i-plau, ja sigui perquè el donant ho ha comunicat prèviament o perquè ho han cregut convenient. Les estadístiques diuen que a Catalunya i l'estat hi ha 33 donants per cada milió d'habitants. Per posar una comparació, Holanda compta amb dotze donants per cada milió d'habitants.
Segons Delfeu, cal treballar en aquest 20% de negatives, però sobretot en aquelles persones que s'hi neguen en vida i diuen 'a mi que no em toquin'. Per això, un estudi d'aquesta entitat indica que 'la societat no està preparada' perquè les persones no pensen en la donació 'en la seva vida quotidiana', explica Delfeu, que també diu que inculcar això és responsabilitat de l'administració. Per això, admet que 'no estem informant bé' i diu que 'cal treballar cos a cos' amb les persones per conscienciar-les de la importància de donar els òrgans. En aquest sentit, l'estudi proposa reunions amb persones on es discuteixi 'sobre la mort i sobre el futur' perquè es conscienciïn.
Delfeu també ha explicat que la gent que diu que sí a la donació ho fa per un acte de 'solidaritat'. Diu que ho fan per un 'sentiment íntim' i perquè creuen que els òrgans 'donen vida a una altra persona'.
Tot plegat, s'ha donat a conèixer en l'acte del Dia del Donant, que s'ha celebrat al Departament de Salut com un acte d'homenatge als donants. Ha estat un acte molt emotiu on hi han participat persones que han estat transplantades o que estan a l'espera d'un transplantament. Especialment emotiu ha estat el testimoni dels pares d'en Jordi Madorell, un noi que va morir l'any 90 en accident de moto, i que els seus pares van decidir donar els seus òrgans per un acte 'de solidaritat i amor' i perquè els òrgans 'donin vida a una altra persona.'







