Les cambres de comerç de l'arc mediterrani estudien el finançament públic-privat per impulsar el corredor
Els empresaris incideixen en la viabilitat de les inversions per fer que la UE consideri l'eix prioritari
El presidents de les cambres de comerç de Barcelona, València, Alacant, Múrcia i el vicepresident de la d'Almeria s'han reunit aquest dimarts per donar un nou impuls al corredor mediterrani. En roda de premsa a la seu de la cambra alacantina, el president de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls ha incidit en l'aspecte del finançament i ha recordat que Foment està pendent de presentar un estudi tècnic sobre el corredor. Un cop analitzat aquest estudi, 'hem de fer propostes més que peticions', ha dit Valls que ha apuntat cap al finançament públic-privat i la liberalització dels operadors ferroviaris. Els empresaris han acordat estudiar quines solucions de finançament pot tenir la infraestructura.
El finançament del corredor d'alta velocitat per a mercaderies i persones a través de l'arc mediterrani és l'aspecte sobre el qual incidiran en les pròximes trobades els representants de les diferents cambres de comerç. L'objectiu és oferir un projecte atractiu per tal que la Unió Europea l'inclogui com a eix prioritari en la pròxima revisió de la Xarxa Transeuropea de Transports, prevista per al primer semestre de 2011.Així ho han anunciat aquest dimarts a Alacant en el marc d'una roda de premsa posterior a la reunió en la qual han participat els presidents de les cambres de Barcelona, València, Alacant, Castelló, Alcoi, Oriola i, per primera vegada, Múrcia i Almeria.
Els empresaris s'han posicionat de nou en favor d'una infraestructura ferroviària que uniria des d'Algecires (Cadis) fins a Helsinki i que vertebraria tot el transport de mercaderies dels territoris de parla catalana.
El president de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls, ha explicat que els diferents representants han acordat que l'Observatori de seguiment de les infraestructures del corredor estudiï el finançament, sense descartar l'entrada de capital privat.
Valls considera que incorporar el corredor a la xarxa transeuropea suposarà unes 'facilitats de finançament' que de no arribar farien molt difícil la seva execució. Alhora, el representant dels empresaris barcelonins destaca que és 'fonamental saber com es finançarà'.
En aquest sentit, el president de la Cambra de Barcelona ha recordat que Foment es troba pendent de presentar un estudi tècnic i ha reconegut que tot i el compromís reiterat pel ministre Blanco, aquest ha de confirmar la seva aposta també a la Unió Europea.
Valls ha destacat que la taxa de retorn de les inversions al corredor, situada en un 11%, pot fer atractiva la inversió en una infraestructura que 'a diferència d'altres es pot autofinançar'. Aquesta possibilitat, la del finançament públic-privat és per al president de la Cambra un dels aspectes 'diferencials' per fer que el corredor sigui considerat prioritari.
L'empresari ha relacionat de manera directa l'entrada de capital privat amb la liberalització dels operadors ferroviaris. Valls considera que aquesta liberalització avui 'és teòrica perquè Renfe manté una posició dominant' i vaticina que aquesta situació evolucionarà en els pròxims anys perquè 'és un dels aspectes clau de la competitivitat del corredor'.
El president de la Cambra de Comerç de València, José V. Morata, ha coincidit en la necessitat d'estudiar el finançament del corredor mediterrani per tal que sigui viable i atractiu a les inversions. Morata ha apuntat fins i tot la possibilitat de la gestió privada de l'ens ferroviari, fet que fomentaria la rendibilitat i el retorn del corredor.
'En l'actual context no s'entendria una inversió que no tingui una viabilitat econòmica', ha dit Morata. El representant de l'empresariat valencià ha explicat que ara la prioritat és estudiar quines fonts d'inversió farien factible la construcció del corredor.
Morata també ha explicat que les possibilitats de creixement d'aquest eix ferroviari són 'immenses'. El president de la Cambra de València xifra en un 4% el transit ferroviari actual a través de l'arc mediterrani i assegura que només passen quatre trens al dia la frontera per Portbou. A més, Morata calcula que es reduiria en un 35% el trànsit de camions, minimitzant l'impacte ecològic que suposa el transport de mercaderies.
Notícies relacionades
- Clam entre diaris catalans i valencians pel Corredor Mediterrani 08.11.2010.
- Camps exigeix 'urgència' en el corredor mediterrani però reivindica l'eix Madrid-València 09.10.2010.
- Les ciutats del TAV pressionaran la UE i els governs per fer prioritari el corredor mediterrani 01.10.2010.
- Les cambres de comerç de Barcelona i València reivindiquen la importància del corredor Mediterrani 07.09.2010.