El TC admet els recursos del govern espanyol i el PP i suspèn la consulta d'Ibarretxe
El PNB podria dur la consulta al Tribunal d'Estrasburg
El Tribunal Constitucional (TC) admert a tràmit els recursos del govern espanyol i el PP contra la llei basca que convoca una consulta popular el 25 d'octubre, cosa que deixa en suspens la normativa i la iniciativa convocada pel lehendakari, Juan José Ibarretxe, no podrà celebrar-se. Des del PNB, el seu president, Iñigo Urkullu, ha anunciat que el partit acatarà la decisió del tribunal, advertint, però, que si cal recorreran al Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg.
El Tribunal Constitucional ha admès a tràmit els recursos del govern espanyol i del PP en contra de la llei basca per convocar una consulta popular el 25 d'octubre i ha deixat en suspens la iniciativa del lehendakari Juan José Ibarretxe, que no podrà celebrar-se. En la impugnació de l'executiu, admesa ja pel TC, es feia referència a l'article 161.2 de la Constitució que preveu la suspensió immediata de la norma recorreguda, però estableix que el Tribunal, en aquest cas, haurà de ratificar aquesta suspensió o aixecar-la en un termini no superior als cinc mesos. Un cop hagi transcorregut aquest temps, el Constitucional podria decidir mantenir o aixecar la suspensió de la llei, però l'Alt Tribunal no té terminis per resoldre sobre el fons de l'assumpte, encara que també ha decidit habilitar el mes d'agost per no endarrerir la decisió.Per la seva banda, el president del PNB, Iñigo Urkullu, ha anunciat que el seu partit acatarà la decisió del Tribunal Constitucional sobre la llei de consulta aprovada pel Parlament basc i impugnada pel govern espanyol. El president dels nacionalistes bascos també ha advertit, però, que la recorreran, si cal, al Tribunal Europeu de Drets Humans d'Estrasburg un cop esgotades les instàncies judicials espanyoles. Ahir, Ibarretxe, acompanyat pel govern basc en ple, va qualificar d'acte d'extrema gravetat la paralització de la llei per part del govern central. Mentrestant, la vicepresidenta María Teresa Fernández de la Vega va assegurar que el govern central tornarà a aturar la consulta, com ja va fer amb el "pla Ibarretxe" el 2005.
El lehendakari Ibarretxe també va declarar que per ell la decisió del govern espanyol és tan greu que equival a suspendre l'autogovern d'Euskadi. Ibarretxe veu les institucions basques indefenses davant la "prepotència" de l'estat i diu que tirarà endavant amb els preparatius de la consulta, que està prevista per la tardor.







