Catalunya registra deu vegades menys malalts de sida ara que fa 10 anys
La xifra arriba als 115 nous casos al 2007
L'any 2007 es van detectar a Catalunya 115 nous casos de persones que van desenvolupar la malaltia de la sida. Es tracta d'una xifra 'deu vegades menor' que les dades de fa uns '10 o 15' anys, segons ha explicat el director de l'Institut d'Estudis de la Salut, Mateu Huguet. Tot i això, l'any passat també es van detectar 243 nous casos de persones que van ser contagiades pel VIH però que no han desenvolupat la malaltia. Huguet alerta que aquesta xifra no és tan baixa respecte dels últims anys, per això ha insistit en l'ús dels mecanismes de prevenció com el preservatiu. Des del 1981, s'han detectat 16.000 casos a Catalunya de persones que han desenvolupat la malaltia de la sida.
Mateu Huguet ho ha explicat durant la inauguració d'un centre de debat que se celebrarà de forma paral·lela a la Conferència Internacional sobre la sida que s'està fent a Mèxic. Està instal·lat a l'Agència de Protecció de la Salut de Barcelona, i retransmet en directe i en diferit les ponències que es fan a Mèxic. És la primera vegada que es fa un centre d'aquestes característiques a tot l'estat espanyol. Per seguir aquestes conferències, han vingut fins a Barcelona una setantena de metges, psicòlegs i professionals d'arreu de l'estat que treballen en l'àmbit de la sida. Està organitzat per l'associació RED2002, formada per persones que tracten la Sida des de diferents àmbits.Huguet també ha explicat que la tendència de grups afectats ha canviat respecte dels inicis de la malaltia. Ha dit que ara ja no només s'infecta el col·lectiu homosexual o hemofília, sinó que també afecta a heterosexuals, i que també està augmentant molt el nombre de dones infectades. Per això, ha avisat que no 's'ha de baixar la guàrdia' i ha insistit en l'ús del preservatiu com a mecanisme de prevenció. En aquest sentit, ha dit que existeix un 'relaxament' o un 'menor temor' cap a la malaltia.
El director de l'Institut d'Estudis de la Salut també ha apuntat que des del 81, s'han registrat a Catalunya uns 16.000 casos de persones que han desenvolupat la malaltia. Ha explicat que el pic més alt de malalts va ser en els anys 94, 95 i 96, i que després les xifres van baixar. D'altra banda, del 2001 al 2007 s'han registrat a Catalunya 4.200 persones que s'han contagiat però que no han desenvolupat la malaltia.







