Collboni: 'Hem redibuixat les fronteres, després de l'aliança amb ERC bona part del nostre electorat estava confós'
Creu que el cara a cara hagués desfet l''ambigüitat' de CiU
Les enquestes auguren una pèrdua important de vots per PSC i ERC, ja que la seva presència al Govern en companyia l'un de l'altre no ha acabat de convèncer l'electorat. El director de campanya del PSC, Jaume Collboni, admet a directe!cat que durant aquests quinze dies han hagut de 'redibuixar' les fronteres ideològiques del partit: 'Una bona part del nostre electorat estava confós per la nostra aliança amb ERC i s'havia desmobilitzat'. Per mobilitzar-lo van llançar l'eslògan Ni independentistes, ni de dretes, que fins i tot ha aconseguit incomodar a la número dos del partit, Montserrat Tura. Amb la prohibició del cara a cara fumejant, Collboni explica que els interessava fer-lo per 'confrontar models' i forçar CiU a sortir de l''ambigüitat' en polítiques socials i en les relacions Catalunya-Espanya.
A mesura que ha anat avançant la campanya electoral, s'ha pogut veure com el PSC ha anat accentuant el seu missatge contrari al dret a decidir de Catalunya. Collboni admet que el que s'ha intentat fer és 'redibuixar quines són les nostres fronteres', perquè després de dues legislatures governant amb ERC 'una bona part de l'electorat estava confós i s'havia desmobilitzat'. I conclou: 'Teníem la necessitat de tornar a perfilar les nostres senyes d'identitat i tornar a sortir a jugar amb els nostres colors.'Entén que els eslògans en negatiu sempre desperten més crítiques que els positius, però ho atribueix simplement a una tècnica de comunicació, un recurs per fer el missatge més efectiu: 'El missatge que hem donat és que som federalistes i progressistes, però a l'hora de comunicar-ho, vam optar per aquesta altra via', exposa.
Però aquesta voluntat de deixar clares les fronteres de manera tant explícita podria acabar perjudicant un determinat electorat del PSC, l'anomenat sector catalanista o maragallista. Collboni no ho veu així i afirma que les diferents 'ànimes o sensibilitats' de la formació poden veure's reflectides en la candidatura que es presenta a aquestes eleccions i que les contradiccions i tendències diferents 'formen part de la normalitat d'un partit gran'. La 'síntesi d'aquestes dues ànimes és el federalisme, que és la via que propugnem per a Catalunya', assegura.
El cara a cara frustrat
Collboni, que s'ha estrenat com a director de campanya en substitució de José Zaragoza, defensa l'oportunitat d'un cara a cara entre José Montilla i Artur Mas. Sobre la prohibició de celebrar-se per part de la Junta Electoral Central espanyola, s'aferra a què la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ja havia comunicat a tots els partits la previsió que se celebrés el cara a cara fins i tot abans de començar la campanya, per bé que sense especificar el dia, i que llavors cap formació no es va queixar.
Troba que la Junta sosté un 'argument esotèric', elevant a rang de llei una instrucció, i anuncia que presentaran un recurs contenciós-administratiu contra la decisió perquè pensen que 'ha establert un precedent molt perillós'.
Confessa que electoralment els interessava fer-lo per tenir la possibilitat de 'confrontar models' amb CiU en un espai amb més temps per a debatre entre les dues opcions majoritàries. El PSC acusa els nacionalistes de mantenir una posició d''ambigüitat i indefinició' respecte si creuen en la via autonomista o la donen per liquidada, i també sobre quines són les polítiques socials que vol aplicar en cas que governi. 'Han jugat a una ambigüitat que és preocupant i pensàvem que el nostre candidat tindria una oportunitat per aclarir aquests aspectes', raona. Reconeix que al partit 'li interessava electoralment', defensa que la indefinició contribueix a 'enganyar' l'electorat i considera que convenia aclarir aquestes qüestions a la ciutadania.
El vot del PSC es queda a casa
Davant les previsions de davallada electoral, Collboni aclareix que si bé es preveu que el PSC perdrà votants, aquests no aniran a parar a d'altres partits, sinó que optaran per quedar-se a casa. Després que tants representants de l'arc parlamentari s'hagin proposat seduir el votant socialista -des de CiU al PP, passant per ERC i Ciutadans-, Collboni els respon: 'Si diuen que van a buscar el nostre electorat és que no saben ben bé a quin electorat s'estan adreçant.'
Des del seu punt de vista, aconseguir mobilitzar el votant de l'àrea metropolitana que tradicionalment s'absté a les eleccions a la Generalitat 'és bo tant per al PSC com per a Catalunya, perquè voldrà dir que aquests votants també veuen la Generalitat com una administració important per al seu dia a dia'. Ara per ara, hi ha molt votant socialista que es mobilitza només per les municipals i per les espanyoles. Si també es mobilitza per les catalanes, voldrà dir que també assumeix la institució com a pròpia i que la veu útil per a resoldre els seus problemes, raona Collboni.
Amb les fronteres ideològiques ben perfilades, depèn només del PSC mobilitzar els 1.689.911 electors que el 2008 van votar Carme Chacón a les eleccions espanyoles, xifra que dista molt dels 796.173 electors que van fer confiança a Montilla ara fa quatre anys. El PSC, doncs, s'enfronta diumenge a si mateix.
Maite Aguilera i Bernat Ferrer