UPDATE articles SET lectures = lectures + 1, ip_lectura = inet_aton( '216.73.216.253' ) WHERE id_article = 8924 Bernat Joan creu que el català només es normalitzarà amb l'Estat propi ! directe!cat

directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 21 d'octubre de 2026 22:11 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Bernat Joan creu que el català només es normalitzarà amb l'Estat propi

Ha recordat que Espanya és el 2n país més monolingüe de la UE

Comentaris 4  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 3 vots )
carregant Carregant

El secretari de Política Lingüística, Bernat Joan, ha assegurat que la normalitat de la llengua catalana només arribarà quan Catalunya tingui un estat propi. Si l'islandès 'no està en perill' tot i parlar-lo només uns pocs milers de persones, 'és precisament' perquè Islàndia és un Estat, ha explicat el polític republicà. Joan també ha defensat les tesis del lingüista alemany Till Stegmann, en què afirmava que la gent 'sabria el castellà' sense que s'ensenyés a les escoles. Segons Joan, aquest fet és una 'obvietat', el castellà ja té 'prou presència' a Catalunya. També s'ha referit als signants del 'Manifiesto por la lengua común' per dir-los que s'haurien de preocupar per les dades de la Unió Europea que situen l'Estat al segon lloc dels països amb més monolingües.
bernat joan
Comparteix
   

Bernat Joan ha assegurat aquest dijous al migdia a la Universitat Catalana d'Estiu que és 'obvi' que la gent parlaria el castellà si aquest no s'ensenyés a les escoles catalanes. 'Potser' farien algunes faltes quan l'escriuen, però que el parlarien és evident, ha explicat. El castellà ja té 'prou presència'. D'aquesta manera ha tret ferro a les polèmiques declaracions del lingüista alemany Till Stegmann. Sí li ha recordat però que és un debat que amb el sistema legal no té lloc.

Amb un altre sistema legal diferent, Joan ha explicat que el més oportú seria plantejar-se quines són les llengües que els catalans prefereixen aprendre per relacionar-se amb el món. 'Evidentment' es podria estudiar el castellà i seria 'adequat' estudiar-lo, però no seria 'universalment obligatori' ensenyar-lo a les escoles, ha puntualitzat.

Les afirmacions de Stegmann assegurant que els alumnes de Catalunya parlen un castellà millor que els alumnes d'Extremadura, també han estat defensades per Joan, qui ha recordat que ja s'han fet 'proves presencials' a estudiants de diferents nivells d'Espanya que ho demostren. Els exàmens van assenyalar que els estudiants de Catalunya tenen un nivell de castellà 'molt comparable' a la mitjana de les comunitats lingüístiques que només tenen una llengua. Segons el secretari, això prova que el fet de 'conèixer vàries llengües' suposa un creixement 'exponencial' en les possibilitats d'aprendre una llengua més.

Per aquest motiu s'ha referit als signants del 'manifiesto por la lengua común' per dir-los que allò 'realment preocupant' és que l'estat espanyol tingui un percentatge de població tan alt de gent capaç d'expressar-se només en una llengua. Tot i els 9 milions de catalanoparlants, els 2 milions que parlen gallec i el mig milió de parlants d'èuscar, Espanya, amb vint milions d'habitants monolingües, és el segon país de la UE.

Joan ha declarat sentir-se 'convençut' que la normalitat de la llengua catalana només arribarà quan Catalunya tingui un estat propi. Si l'islandès 'no està en perill' –tot i el fet que hi ha el 'mateix nombre' d'islandesos que de catalanoparlants a la Ciutat de Mallorca- 'és precisament' perquè Islàndia té un estat. Si 'ningú pateix per l'hongarès', ha continuat, és pel mateix motiu malgrat que el nombre d'hongaresos i catalans és molt similar. Al·ludint a la situació del català al Parlament Europeu, Joan ha citat l'exemple del maltès, que té una comunitat de 300.000 habitants i compta amb la categoria de llengua oficial.

Futures friccions per culpa de la tercera hora


Bernat Joan ha assegurat que la tercera hora podria ocasionar 'moltes friccions' entre els partits que formen el Govern. Pels 21 diputats d'Esquerra la qüestió lingüística suposa una 'qüestió fonamental'. La defensa de la llengua catalana és una de les característiques que 'defineixen la identitat' del partit independentista, i aquests 21 diputats escollits pels ciutadans es deuen a la gent que representen. No ha volgut, però aclarir, fins on arribarien aquests friccions. 'No em correspondria a mi decidir si s'ha d'abandonar el Govern', ha explicat.





COMENTARIS fletxa taronja

item
#4
24 d'agost de 2008, 16.16 h

a) La normalització del català només serà total quan Catalunya tingui un estat propi. O quan els seus amics els polítics decideixin fer les coses com cal. Els quebequesos o els flamencs tenen els idiomes normalitzats i no tenen estat ...

b) Es pot arribar a entendre el castellà sense anar a classe? Si, però parlar-lo correctament o llegir-lo i escriure'l correctament, no. De fet, ja ni estudiant-lo durant anys s'aconsegueix ni parlar-lo ni escriure'l correctament (ni el català, ni el ca... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#3
Ignasi fletxa Girona
23 d'agost de 2008, 13.47 h

Evidentment!!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
Miquel Marzabal i Galano fletxa Barcelona-Amsterdam
22 d'agost de 2008, 13.37 h

Totalment d'acord amb aquest home.
La llengua catalana es considera una llengua minoritaria només per que Catalunya no és un estat sobirà.
El català és una llengua de tercera categoria a Europa. Té menys estatus que el maltès!!!
Mentre que la parlem 10 millions d'europeus!
És vergonyós que encara hi hagi catalans que no ho vegin això.
La independència és la única manera de salvar la nostra llengua, la nostra cultura i la nostra dignitat.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
Daniel fletxa Igualada
22 d'agost de 2008, 11.03 h

Només dir que n'estic fart d'escoltar, que, quan en algun tema, ERC no hi està d'acord, hagi de ser el partit independentista el que surti del govern,...hi ha una cosa que se'n diu moció de censura,i el que surt del govern són els sociates i la seva marca blanca.

Salut i Indepnedència


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat





logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.