Zapatero mou fitxa davant la victòria d'Artur Mas: anuncia ara la privatització del 49% del Prat
El govern tripartit ho va reclamar per activa i per passiva, però el president espanyol no s'hi va oposar sempre · Rubalcaba justifica ara el canvi de règim per la necessitat de reduir deute
El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha anunciat que el consell de ministres de divendres aprovarà un paquet de rebaixes fiscals per a les pimes i la privatització de la gestió de l'aeroport de Barcelona, a més a més del de Madrid. El que va ser un dels principals cavalls de batalla dels governs tripartits de Pasqual Maragall i José Montilla, amb peticions expresses del ple del Parlament, finalment es farà efectiu ara. Segons Zapatero, l'Estat donarà entrada del capital privat al 49% dels dos aeroports i passarà la gestió a mans d'empreses privades que actuaran en règim de concessió. El vicepresident primer del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha justificat la privatització per la necessitat de reduir deute, tenir més marge de maniobra pressupostària i dedicar més recursos a polítiques actives d'ocupació.
El govern espanyol ja va anunciar unes mesures similars ara fa un any, deixant sempre clar que mantindria la majoria de l'accionariat (51%), però fins ara no les havia decidit aplicar. Tant CiU, com ERC i ICV ja es van mostrar escèptics davant d'aquell anunci, i destacats experts en infraestructures també el van qüestionar. Ara, l'executiu espanyol diu que finalment privatitzarà el 49% d'Aena i obrirà finalment la porta al capital privat i a la gestió privada en règim concessional al Prat, mesures amb les quals preveu ingressar uns 15.000 milions d'euros.Rebaixa fiscal
En el transcurs de la sessió de control al Congrés dels Diputats, Zapatero ha anunciat que el paquet de mesures inclou una rebaixa fiscal a l'Impost de Societats i el primer tram de base imposable que tributa al tipus reduït passarà de 120.000 a 300.000 euros. També s'ampliarà el concepte d'empresa de mida reduïda pel volum de facturació de 8 a 10 milions, fet que segons Zapatero beneficiarà a 40.000 petites i mitjanes empreses de l'Estat.
El govern espanyol també eliminarà l'obligatorietat de la quota a les cambres dse comerç per a totes les empreses, generalitzarà la llibertat d'amortització a l'Impost de Societats fins al 2015, i adoptarà les mesures de la Llei d'economia sostenible per a la reducció de terminis, costos i obstacles per crear una empresa.
Segons Zapatero també es posaran en marxa noves mesures en l'àmbit laboral i divendres s'aprovarà la regulació de les agències privades de col·locació, fet que segons el president espanyol 'afavorirà la creació d'ocupació'. A partir de febrer de 2011 també creixerà en 1.500 el nombre d'orientadors dels serveis públics d'ocupació, i deixarà d'estar en vigor el programa extraordinari de protecció per desocupació (PRODI).
A més de privatitzar la gestió del Prat i de Barajas, en l'àmbit de la liberalització d'empreses l'Estat també privatitzarà el 30% de la societat estatal de Loteries. Segons el vicepresident primer del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, la privatització de Loteries i dels aeroports del Prat i Barajas té com a objectiu reduir deute i dedicar aquests recursos a polítiques actives d'ocupació.
Notícies relacionades
- Mas no descarta una privatització de l'aeroport del Prat, però reclama que la decisió es prengui a Catalunya 06.11.2007.
- Un expert lamenta que la gestió centralitzada d'Aena perjudiqui aeroports que 'funcionen', en l'aniversari de la T1 17.06.2010.
- Ridao: "ja coneixem el model privatitzador del PP que va regalar algunes empreses públiques als seus amics" 04.11.2007.
- Carod creu que el Govern no pot acceptar un model de gestió del Prat sense majoria determinant catalana 19.12.2009.
- ERC no es conformarà amb una entrada simbòlica de la Generalitat en la gestora del Prat 17.12.2009.
- Nadal dubta que l'acord per la gestió del Prat arribi abans de final d'any 16.12.2009.
- El Parlament reclama que la part catalana tingui la 'majoria determinant' en un futur consorci per gestionar el Prat 16.11.2007.