UPDATE articles SET lectures = lectures + 1, ip_lectura = inet_aton( '216.73.217.151' ) WHERE id_article = 9199 Els governs català i balear esperen que el País València s'incorpori al Ramon Llull ! directe!cat

directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 21 d'octubre de 2026 00:17 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

Els governs català i balear esperen que el País València s'incorpori al Ramon Llull

Reincorporació de les Balears després de la sortida del PP

Comentaris 0  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

El president de la Generalitat, José Montilla, i el president del govern balear, Francesc Antich, han signat aquest dimarts el conveni que incorpora les Illes Balears al Consorci de l'Institut Ramon Llull (IRL). Antich ha lamentat la passada sortida de Les Illes d'aquest Consorci i ha assegurat que d'aquesta manera es recupera 'la normalitat'. Montilla ha explicat de Mallorca que 'ja sap quines són les seves arrels' i ha mostrat la intenció dels dos governs d'aconseguir que el País Valencià accepti sumar-s'hi aviat. El vicepresident, Josep Lluís Carod-Rovira, ha recordat que la 'comunitat científica' els dóna la raó quan identifica el valencià com una 'modalitat del català'.
andorra institut llull
Comparteix
   

Francesc Antich ha explicat que amb aquesta signatura es recupera l'esperit que va permetre treballar conjuntament als dos governs i 'prestigiar la llengua comuna'. El president balear també ha lamentat que 'alguns sectors' utilitzin la llengua com una 'eina de confrontament polític'.

El president Montilla ha dit que Catalunya i les Illes se saben 'companys d'un viatge cultural que fa segles que dura'. Montilla ha informat que tant el Consell dels Pirineus Orientals com l'Ajuntament de l'Alguer ja han manifestat la seva intenció d'incorporar-se a la Fundació Llull -el Consorci només és per les comunitats autònomes- i ha confessat que tant el seu Govern com el balear esperen que la Generalitat Valenciana també accepti entrar a formar part del Consorci.

Per la seva banda, Carod-Rovira s'ha mostrat més contundent en les explicacions que ha donat conjuntament amb el conseller de Presidència, Albert Moragues, durant una roda de premsa celebrada a continuació de l'assignatura del convenir per part dels dos presidents. El vicepresident ha recordat que el valencià, tal com afirma 'la comunitat científica', és una modalitat del català i ha comunicat que el president de l'IRL, Josep Bargalló, es posarà en contacte durant les pròximes hores amb persones 'qualificades' de la Generalitat Valenciana per gestionar l'entrada d''aquesta al Consorci.

El consell de direcció del Consorci de l'IRL va modificar el juliol passat els estatuts de l'organisme per permetre l'entrada de les Illes. El Consell de Govern balear va ratificar les modificacions i aquesta signatura del conveni suposa un nou pas endavant en l'intent de fundar de nou un IRL que agrupi els territoris que comparteixen la llengua i la cultura catalana.

La junta rectora -que substitueix l'actual patronat-, el consell de direcció i la direcció de l'organisme, a càrrec de Josep Bargalló composen els tres òrgans de direcció del Consorci de l'IRL. Dins aquests òrgans existeix una representació política paritària dels governs de Catalunya i les Illes Balears que compta amb la participació d'entitats com l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), la Institució de les Lletres Catalanes, la Xarxa d'Universitats Joan Lluís Vives i l'Institut d'Estudis Baleàrics. La seu de l'IRL és compartida entre les ciutats de Barcelona i Palma.

Les finalitats de l'Institut són la projecció exterior de la llengua i la cultura catalana. l'IRL podrà crear delegacions a l'exterior, elaborar i organitzar proves per a l'avaluació i la certificació oficial del català fora del domini lingüístic català, o impulsar la creació de places docents de llengua i cultura catalana, així com càtedres i centres d'estudi i investigació universitàries.

Amb l'entrada al Consorci de l'IRL, les Illes Balears passen a incorporar-se de forma efectiva a la Fundació Ramon Llull, que els governs de Catalunya, Andorra i les Illes Balears van constituir el 31 de març passat. La Fundació, amb seu a Andorra, està presidida pel cap de Govern d'Andorra, Albert Pintat, i té dues vicepresidències que ostenten el vicepresident del Govern i el conseller de Presidència balear.





COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat





logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.