
Els alumnes catalans se situen a la mitjana de l'OCDE en l'informe PISA
Superen els estudiants de l'Estat espanyol en matemàtiques, ciències i comprensió lectora, tot i les crítiques a la immersió lingüística
Els alumnes catalans han millorat en comprensió lectora, matemàtiques i ciències respecte del 2006 situant-se entre la mitjana dels països de l'OCDE, segons indica l'últim informe Pisa, que avalua estudiants de 15 anys. D'aquesta manera, Catalunya se situa en aquestes tres matèries per sobre de la mitjana de l'estat espanyol i els països de la OCDE. En comprensió lectora, però, cal remarcar que els alumnes d'origen estranger han aconseguit gairebé 87 punts menys que els estudiants nadius.
Les proves de l'estudi PISA es van centrar l'any 2009 en la comprensió lectora. D'aquesta manera, un 60% de l'examen estava dedicat a continguts d'aquesta matèria. Matemàtiques i Ciències ocupaven un 20% respectivament.Comprensió lectora superior, tot i la immersió lingüística a l'escola
D'aquesta manera, Catalunya ha assolit un total de 498 punts en comprensió lectora. És una xifra que suposa 21 punts més que les proves PISA del 2006 i 15 punts més que les proves del 2003. A més, suposa que Catalunya se situï 6,5 punts per sobre de la mitjana de l'OCDE i 17 punts per sobre la mitjana espanyola en aquesta matèria. Tot plegat, situa els estudiants catalans en la quinzena posició del rànquing, per darrera dels Estats Units i per davant de Suècia.
D'altra banda, val a dir que en xifres percentuals els alumnes immigrants han aconseguit 86,55 punts menys que els alumnes nadius en les proves de comprensió lectora. El conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha explicat que aquestes dades estan directament relacionades amb les puntuacions que obtenen els estudiants dels països d'origen d'aquests immigrants. Perú, per exemple, ha aconseguit una puntuació de 370 i Colòmbia de 413, ha puntualitzat el conseller.
12,6 punts per sobre de la mitjana espanyola en matemàtiques
Pel que fa a les matemàtiques, els estudiants catalans han obtingut 496 punts, 8 punts més que el 2006 i 2 punts més que el 2003. En aquest cas, Catalunya se situa 12,6 punts per sobre la mitja espanyola i 7,2 punts per sobre la mitjana dels països de l'OCDE.
També en el cas de les ciències s'han millorat els resultats. L'informe PISA del 2009 atorga 497 punts als alumnes catalans. Són 6 punts més que el 2006 però 5 punts menys respecte l'any 2003. Tot i així, Catalunya se situa en aquesta matèria 9,3 punts per sobre la mitjana espanyola i gairebé 1 punt per sobre l'OCDE.
Un 5% dels alumnes obtenen el nivell d'excel·lència
D'altra banda, les noies superen en 29 punts els nois en la prova de comprensió lectora. La puntuació obtinguda pels centres privats i concertats en aquesta matèria és 16,5 punts superior a la dels centres públics. En el mateix sentit, un 5% dels alumnes catalans han obtingut un nivell d'excel·lència en comprensió lectora. També ho han obtingut un 3% dels alumnes espanyols i un 8% dels alumnes dels països de l'OCDE.
En canvi, un 13% dels alumnes catalans s'han situat en els nivells més baixos de puntuació. Es tracta de 8 punts menys que l'any 2006. També s'han situat als nivells més baixos un 20% dels alumnes espanyols i un 19% dels alumnes dels països de l'OCDE.
Les proves de informe PISA a Catalunya s'han fet a 1.381 alumnes (674 noies i 707 nois de 15 anys) de 50 centres diferents. D'aquests, 28 eren de titularitat pública, 21 de titularitat privada i 1 de titularitat concertada.
La millor notícia per Catalunya
El conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha explicat que els resultats de l'informe PISA són 'el millor anunci per Catalunya' per reduir el fracàs escolar i disminuir l'abandonament dels estudis. Maragall ha atribuït els 'bons resultats' a la tasca dels professors i l'avaluació continuada. En aquest sentit, ha assegurat que 'l'educació millora en els moments de major exigència', en referència a la immigració i al fet que les proves es fan en alumnes que acaben l'educació obligatòria.