
L'ordenança de soroll de Barcelona obligarà a demanar permís per instal·lar un aire condicionat
Un 10% dels carrers superen els límits acústics
La cinquena tinenta d'alcalde de Medi Ambient, Imma Mayol, ha explicat aquest dilluns que la nova ordenança de soroll que l'Ajuntament aprovarà el 2009 inclourà l'obligació de presentar un informe a l'Ajuntament i demanar permís específic per instal·lar aires condicionats als habitatges. Mayol ha recordat que fins ara no hi havia regulació específica però que s'ha decidit incloure aquesta mesura per 'la proliferació' d'aquests aparells i que són 'motiu de queixa per la seva mala instal·lació'. A més, els aparells hauran d'estar 'encapsulats' per disminuir el soroll. La regidora ha demanat als instal·ladors que es facin 'corresponsables'.
L'ordenança també inclourà la instal·lació de limitadors acústics a totes les discoteques i bars musicals que permetrà a l'Ajuntament tenir informació 'online' del soroll 'per localitzar els problemes abans que hi hagi les queixes'. També es preveu rebaixar el nivell de contaminació acústica permesa a les motos, de 98 a 91 decibels. itida a las motos. Per altra banda, es prohibirà dur a terme obres els diumenges.Mayol ha explicat que el 97% dels carrers durant el dia estan sota els nivells de soroll controlat, i els districtes més afectats són Sarrià Sant Gervasi pel que fa al trànsit i pel que fa als problemes d'oci nocturn, Ciutat Vella i Gràcia. També ha dit que hi ha diferència entre el soroll mesurat objectivament, causat per el trànsit i l'oci nocturn, i el que la gent percep com a problema, que són obres al carrer, les motos i els aires condicionats.
També ha anunciat que s'implantarà una xarxa vigilància contra la contaminació acústica a trenta punts de la ciutat per tenir 'més facilitat per actuar, per protegir les zones que estan en bones condicions i millorar les que no ho estan'.
Mapa estratègic de soroll
Mayol ha presentat l'informe del nou Mapa Estratègic de Soroll de Barcelona i el Pla d'Acció per a la minoració de la contaminació acústica de la ciutat. A partir dels resultats del Mapa Estratègic de Soroll, s'han establerts tres nivells de superació, tolerable, a millorar i prioritària. Algunes conclusions són que el 97,4% de trams dels carrers de la ciutat acompleixen amb la capacitat acústica assignada durant el dia-vespre, i el 88,5% de trams l'acompleixen durant la nit. Durant el dia, Sarrià-Sant Geravasi és el districte que presenta un major percentatge de trams amb superació a causa del trànsit, amb un 10,2%. A la nit, Sarrià-Gervasi, pel trànsit, i Gràcia i Ciutat Vella, per l'oci nocturn, són els districtes amb més percentatges de trams de superació.
Tal com es desprèn del Mapa de Soroll, la causa principal de les molèsties és el trànsit, seguit de les activitats d'oci nocturn en zones molt concretes. El nombre de queixes rebudes pel soroll produït pel trànsit rodat no és significatiu. Això és degut a que aquest no és considerat com un so molest o que els ciutadans i ciutadanes el tenen interioritzat com un soroll intrínsec de la ciutat, motiu per el qual es converteix en el soroll de fons per excel·lència.
Les activitats d'oci representen la segona causa de soroll però, a diferència del soroll produït pel trànsit, aquest tipus de soroll està present en zones molt localitzades de la ciutat. Tanmateix, pel que es desprèn de les queixes dels ciutadans, la principal molèstia de soroll ve produïda en primer lloc per les obres a la via pública (13,9%), seguida de les activitats (11,8%), l'oci nocturn (11,2%) i les activitats musicals a la via pública (9,8%).
El pressupost previst per el programa durant els propers cinc anys ascendeix als 112,6 milions d'euros. Si no es tenen en compte les inversions en vehicles municipals, que suposen una inversió molt elevada i puntual, els diners que s'invertiran per reduïr el soroll de Barcelona seran 58,64 milions d'euros, mentre que els anteriors programes dedicaven a aquest concepte 13,5 i 26,2 milions d'euros respectivament.