directe ! a La República. N. 4126. Dissabte, 20 d'abril de 2024 04:17 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Osona doble fletxa Dimecres, 27 de febrer de 2019 15:35 h

La Universitat de Vic aporta 110 MEUR cada any a l’economia catalana

El centre genera 1.942 llocs de treball, dels quals gairebé un miler són directes

ACN Vic.-La Universitat de Vic aporta 110 MEUR cada any a l’economia catalana. Aquesta és la principal dada que es desprèn de l’estudi que el centre ha presentat aquest dimecres. D’aquests 110 MEUR, 85 es queden a la comarca d’Osona, mentre que la resta es filtren a comarques veïnes com el Bages, el Ripollès, els Vallesos o el Barcelonès. Respecte a un estudi anterior de l’any 2002, l’impacte al territori s’ha multiplicat per més del 2,5. En termes de creació de llocs de treball, la UVic ocupa 2.000 persones, de les quals gairebé un miler de forma directa. L’estudi no inclou les dades relatives a la Facultat de Medicina, que es va posar en marxa l’any passat, ni tampoc els del campus de Manresa.

L’activitat universitària que es genera a la Universitat de Vic aporta 110 MEUR a l’economia catalana. Segons es mostra en l’estudi que ha dirigit el professor i investigador de la UVic-UCC, Enric Casulleras, la xifra de l’impacte econòmic sorgeix de la suma dels 35,5 MEUR de la despesa directa que genera la UVic, més els 35,9 de les despeses indirectes que realitzen els estudiants i, la resta -38,7 MEUR- de la despesa induïda (activitats que fan els proveïdors per a professors i estudiants).De l’estudi que ha dirigit el professor Casulleras amb dades del curs 2017-2018, en termes comarcals, la contribució al PIB osonenc és de l’1,82%. Si també es té en compte la riquesa generada indirectament, la xifra s’eleva al 2,365% del PIB. Pel que fa als 1.942 llocs de treball que genera la UVic, 998 són directes i 944 indirectes. Dels directes, Casulleras ha destacat que gairebé la meitat són a jornada completa, mentre que la resta són a temps parcial. Per sectors, 223 llocs de treball pertanyen a serveis (comerç, transport i hostaleria) i en segon lloc hi hauria el sector agroalimentari, predominant a la comarca. Els gairebé 2.000 llocs de treball de la universitat representen l’1,88% dels llocs de treball a tot Osona. Enric Casulleras ha explicat que en l’estudi s’ha tingut en consideració els alumnes matriculats de graus, màsters oficials i doctorats del curs 2017-2018, la despesa corrent de la FUB i la FESS, les inversions, la massa salarial i la despesa dels estudiants. D’altra banda, la recerca no inclou l’impacte que genera la formació contínua a la universitat, que compta amb uns 4.000 estudiants. Ni tampoc es té en consideració la Facultat de Medicina, que tot just ha engegat dos dels sis cursos. Des de la universitat han explicat que en el proper estudi ja es tindrà en compte Medicina i preveuen que l’impacte econòmic rondi els 10 MEUR. De la seva banda, el rector, Josep-Eladi Baños, ha destacat que el primer estudi que es va fer sobre l’impacte econòmic de la universitat feia referència al seu naixement, “i quan encara es posava en dubte si la UVic tiraria endavant”. Els resultats de l’estudi que s’ha presentat aquest dimecres, en canvi, són les dades relacionades amb “la fase de consolidació”. En uns anys, ha assenyalat Baños, s’espera poder presentar les dades relatives a “l’expansió” del centre. El rector també ha remarcat la importància i el “retorn” que té una universitat ael territori on s’instal·la. Baños ha assenyalat l’existència d’altres estudis sobre la universitat que s’estan realitzant i que s’espera presentar properament. En primer lloc hi ha en marxa un estudi per valorar l’impacte econòmic que té la universitat de Manresa al territori, com el que s’ha presentat a Vic aquest dimecres. De manera conjunta, també s’està realitzant un estudi de l’impacte qualitatiu de la UVic-UCC i que té en compte aspectes culturals i socials.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.