directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 8 de maig de 2024 21:03 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

CANALS fletxa

publicitat


Viasona doble fletxa Dimecres, 2 de febrer de 2011 05:00 h

La música en català i la publicitat

Un binomí gairebé inèdit


Hi ha qui escolta “La primavera” de Vivaldi i se'n recorda  de l'extint Renault 4, associa el ritme del “Boléro” de Ravel al centrifugat de les rentadores Balay, es va quedar un pam de nas quan va descobrir que l'enganxosa tornada del jingle  “Sed de libertad” de Schweppes corresponia a l'”I Want to Break Free” de Queen o ha acabat fins els nassos d'un clàssic com l'”Imagine” de John Lennon a causa de la seva sobreexposició.
Els Amics de les Arts, anunci, spot, Damm, F.C. Barcelona, Barça
Spot Damm amb Els Amics de les Arts


Els Pets, Joan Reig, videoclip
Videoclip "Soroll" d'Els Pets


beth, 012, anunci, spot
Spot 012 amb Beth

Comparteix
   



publicitat

Comentaris 0  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 7 vots )
carregant Carregant

Els Pets van descriure a la perfecció a l'anticonsumista “Soroll” el què succeïa quan les cançons es posaven al servei de la publicitat per a vendre productes. El poder de les imatges i els missatges comercials poden acabar per fagocitar el sentit i l'imaginari que cada cançó pot despertar en tots nosaltres. “Soroll” va acabar resultant un tema profètic pels mateixos Pets. L'any 2006, Cacaolat va utilitzar el seu cant a la infantesa anomenat "Pantalons curts i els genolls pelats"com a leitmotiv musical d'una campanya, sense tenir en compte el posicionament contrari dels de Constantí.

En tot cas, la música en català, més enllà de jingles fets a mida, mai ha estat un àpat del gust de les marques. La presència del català amb "Pantalons curts i els genolls pelats", i puntualment amb “Boig per tu”, utilitzat per una caixa i algun partit polític -en aquest cas per 'vendre' un candidat- es pot titllar, sent generós, de residual.

Tot i així, en els darrers anys, aprofitant el poder de seducció que ha demostrat la música en català entre el públic jove que es mou entre la vintena-trentena -els principals consumidors- han començat a aparèixer rastres de temes de grups en català als anuncis. “Jardins” d'Erm va un spot d'Audi que s'emetia dins del programa del 33 Temps de neu; La Generalitat de Catalunya ha apostat per Manel (“Captatio benevolentiae”), Mishima (“La tarda esclata”) o u_mä (“Efecte domino”) en campanyes institucionals.  També caldria recordar que Bancaja, amb tota la mala bava del món va adaptar i castellanitzar “Al vent” de Raimon,  per a convertir-lo en "Aval, no tengo aval”, més en sintonia amb la sensibilitat de les elits del Partit Popular del País Valencià.

Tornant al bon camí, ara agafa el relleu de l'administració, una marca catalana que ha aconseguit convertir cada nova campanya seva en tot un esdeveniment, la cervesera Damm.El seu últim spot com a patrocinadors oficials del F.C. Barcelona, se centra en glossar les virtuts del club i de Catalunya, tot apel·lant a l'orgull de ser català, i han reclutat el grup de moda, Els Amics de les Arts. No només perquè composin la banda sonora, sinó que els han convidat a protagonitzar-lo, juntament amb l'actor Quim Gutiérrez.

Hauríem de remuntar-nos a un Pau Riba interpretant un client en una oficina d'una caixa als noranta, a una Beth i les seves campanyes pel 012, o una Nina disfressada d'Abba, per a trobar un altre artista català actuant a la publicitat.

L'estrena de l'anunci aquest dilluns passat va aixecar tanta expectació que “Damm” i el hashtag “#quetenim” es van convertir immediatament en els principals trending topics a l'Estat Espanyol. S'haurà de veure si l'èxit d'una aposta comercial tan desacomplexadament catalana serà imitada per altres empreses.




Viasona
és la gran enciclopèdia de la música catalana a Internet. Una proposta inèdita a la xarxa que pretén indexar tots els artistes i grups que han cantat en català, a més dels discos editats i les cançons compostes en la nostra llengua.

publicitat



COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.