UPDATE articles SET lectures = lectures + 1, ip_lectura = inet_aton( '216.73.217.111' ) WHERE id_article = 11606 Ja en tenim 30! ! directe!cat

directe ! a La República. N. 4126. Dimarts, 20 d'octubre de 2026 19:43 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

CANALS fletxa

publicitat


Llibròfags doble fletxa Dissabte, 10 de gener de 2009 05:00 h

Ja en tenim 30!


Comparteix
   



publicitat

Comentaris 0  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

La literatura catalana viu la glorificació de la trentena. Després de la feina feta per la Sílvia Soler com a cronista del pas als quaranta, aquest 2008 ha estat l’any de lloar els trenta anys, aquella època en què comencen la majoria d’hipoteques, aparellar-se costa més del que era habitual i les ressaques “ja no són el que eren”.

D’entre els títols escrits per i destinats als de la trentena cal destacar-hi Coses que et passen a Barcelona quan tens trenta anys, de la periodista Llucía Ramis i, el títol que ens ocupa, Ja en tenim 30!, d’Eva Santana.

A Ja en tenim 30! la Santana ens explica les aventures de la Jovita Martí, mileurista estàndard i desgraciada en amors, i més concretament la vida de la Jovita i les seves amigues, cinc joves de trenta que, com toca en els temps cosmopolites on vivim, continuen trobant-se i explicant-se les penes mútuament. Fins aquí, el típic llibre de relacions, trena d’històries corals, versió femenina de En la ciudad.

Tot i això, Ja en tenim 30! té diverses virtuts que ens obligaran a llegir-lo d’una tirada i, en acabat, a no guardar-lo amb les novel·les de passar l’estona sinó entre les històries per rellegir i tenir a mà. En primer lloc l’humor desbordant i el bon rollo que, tot i les situacions de vergonya aliena, la Santana insufla a tot el que escriu. Així la frescor i vitalitat dels diàlegs de la Jovita, el patètic alterego que s’ha muntat l’escriptora, assoleixen nivells antològics, greatest hits de la comèdia catalana recent en un país que cultiva la comèdia poc i malament.

A més s’hi agraeix el fresc realment fresc de la Barcelona actual que, com qui no vol la cosa, es va desplegant al llibre: l’obsessió pel Facebook, fenòmen de moda aquest 2008 i que explotarà aquest 2009, els tediosos salons de la construcció, nits a bars secrets al Raval, els intel·lectuals pedants, les relacions estancades, les suors del metro, viatges a comunes okupes o odisees als Rodalies són el material real amb el que l’Eva Santana aixeca aquest dia a dia jovític, de la Jovita.

Més enllà de moralitzar, sembla talment com si l’Eva Santana s’hagués dedicat a recollir el bo i millor de l’anecdotari del seu entorn (amigues, companys de feina, exparelles) i, a pedaços, hagi construït aquestes 5 catalanes de ficció a partir d’històries que, de tant estrafolàries, han de ser per força reals. I aquest realisme patètic, que de tant delirant i honest ens explica i ens retrata, ens sedueix i ens atrapa fins a l’última pàgina.

Albert Forns




 Ja en tenim 30!
 d’Eva Santana
 Barcelona: Columna, 2008
 184 pàgines, 18 €
 Podeu llegir l'article original a Llibròfags.








publicitat



COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.