La Pegatina exigeix més atenció mediàtica
Un fenomen que enganxa
La Pegatina ven i garanteix festa. El públic ho sap i omple els aforaments dels seus concerts. Van a veure en massa un combo rumber que es deixa la pell sobre l'escenari. En els seus directes, la música i el ball mai decauen. No només aconsegueixen que els seus seguidors se sentin part important de l'espectacle, sinó que quan la música s'atura, el vincle que s'ha creat entre músics i assistents es mantingui. Aquesta capacitat d'entretenir en recintes plens de gom a gom denota talent i també molta professionalitat, dues característiques que La Pegatina té, el públic reconeix, però que la majoria de mitjans de comunicació no ha sabut detectar.
Quantitativament, La Pegatina també presenta xifres escandaloses per a exigir més atenció mediàtica. 450 concerts en dotze estats, milers de còpies venudes dels seus dos primers discos, Al carrer (autoedició, 2007) i Via Mandarina (Kasba Music, 2009), al que cal sumar-hi més d'un milió de descàrregues. "Quan fas festa, encara que toquis bé, demostris la teva professionalitat a cada concert i un alt grau de responsabilitat vers el teu públic, els mitjans no se't prenen tan seriosament", afirma el cantant Adrià Salas.La formació va començar a tenir una mica de ressò l'any 2010, a meitat de la gira de presentació de Via Mandarina. L'empenta i activisme del seus fans els va convertir en guanyadors absoluts de la votació popular dels Premis Enderrock, després arribaria el reconeixement dels mànagers, programadors i professionals de l'espectacle amb el Premi ARC al grup revelació, i finalment, TV3 els va fitxar per fer la nadala de la cadena, i els van correspondre amb una rumba-balcànica anomenada "Aquí és Nadal i estic content". "Era el que ens faltava perquè els mitjans veiessin que érem un projecte seriós. A més, nosaltres tenim un públic que es mou entre els 14 i els 25 anys, i la televisió ens ha ajudat a que ens descobrissin els que estan per sobre i per sota d'aquesta franja d'estat", considera Salas.
Pels editors, redactors en cap o presentadors que encara no han fet acte de contrició i estan pensant a dedicar-li l'espai i temps que es mereixen, ara és el moment. Aquest dimarts 15 de març, el mateix dia que Manel o The Strokes, ha sortit a la venda la nova referència del grup de Montcada i Reixac Xapomelön (Kasba Music) a set països del món, i en descarrega directa des de la seva pàgina web per a tot el món. "En realitat, la poca atenció mediàtica que hem tingut no és una cosa que ens hagi importat, perquè de públic n'hem tingut sempre. Tot i així, agrada sortir a la premsa i que sàpiguen que existim", declara el guitarrista Ruben Sierra.
La Pegatina ha vençut aquesta opacitat mediàtica i ha connectat i trobat el seu públic gràcies a internet. Estan presents a totes les xarxes socials, aprofiten totes les potencialitats de cada plataforma, i mantenen una activitat comunicativa frenètica. "Sentim internet com una oportunitat per a donar a conèixer la nostra música i parlar amb la gent que ens segueix. Tenim molt de respecte a tothom que s'interessa per nosaltres. Darrera d'un mitja de comunicació o un ordinador, sempre hi ha algú que ha dedicat una mica del seu temps en escoltar el què fas i enviar-te un correu, i el mínim que pots fer és correspondre'ls i contestar-los", diu Sierra. "Hi ha qui fins i tot s'emociona i quan li contestem missatge i ho piula a tots els seus contactes: 'La Pegatina m'ha contestat", afegeix Adrià Salas.
Aquest tracte proper els ha convertit amb 64.000 'm'agrada' en el grup català amb més seguidors al facebook, i el seu canal de Youtube compta amb milió de visionats. Les descàrregues milionàries dels seus discos internet els ha permès traspassar fronteres i captar fans per tot el món. "Som el grup català més internacional. En la nostra última gira per Holanda, van pujar 300 catalans a veure'ns que es van quedar sorpresos de veure com la majoria del públic era d'allí i intentava cantar les cançons en català", comenta Sierra.
El seu poder de convocatòria compta èxits com haver arrossegat 40.000 persones al Fòrum durant les Festes de la Mercè, 8.000 a Tarragona, coincidint amb el Mercat de Música Viva de Vic o 1.350 a la Sala Cotton Club de Lleida, record absolut de públic en una sala de concerts de la ciutat, superant una institució com Fermin Muguruza. "També ens vam convertir el 2008 en el primer grup que sense el suport de cap discogràfica vam vendre totes les entrades de la sala Apolo de Barcelona, amb quinze dies d'antelació, i enguany, repetim amb dos dates, el 25 i 26 d'aquest mes, amb tot l'aforament complert", diu Salas.
L'agenda de bolos de presentació de Xapomelön és àmplia i compta ja amb sortides a Itàlia, França o Països Baixos. El concert número 500 el celebraran a un dels festivals amb més solera de l'Estat espanyol, el Viñarock.
Viasona és la gran enciclopèdia de la música catalana a Internet. Una proposta inèdita a la xarxa que pretén indexar tots els artistes i grups que han cantat en català, a més dels discos editats i les cançons compostes en la nostra llengua.