Trànsit fa una valoració positiva del primer mes de velocitat variable
El col·lectiu de taxistes afirma que no ha ajudat a disminuir el consum sinó que l'augmenta
El límit de velocitat variable instal·lat als accessos de Barcelona per l'autovia de Castelldefels (Baix Llobregat), la C-31, i l'autopista del Garraf, la C-32, compleix un mes amb una valoració ‘positiva’ del seu funcionament per part del Servei Català de Trànsit (SCT). Tot i això, estranyament, l'entitat no ha volgut fer un primer balanç de la seva efectivitat. El sistema, que ha comportat la instal·lació de 175 senyals lluminosos a portals a cada quilòmetre i senyals laterals als accessos, modifica la velocitat màxima permesa en funció de la congestió, la contaminació, els accidents i la meteorologia.
A la C-31 i la C-32 en cap cas es pot superar el límit màxim permès de 80 quilòmetres per hora, si bé en casos de congestió es pot arribar a fixar el màxim a 40 quilòmetres per hora. Fins al març no es multarà als conductors que incompleixin la mesura.L'Ajuntament de Barcelona ha constatat, per part seva, que amb la mesura i amb el límit de velocitat de 80 quilòmetres per hora els vehicles arriben de manera més esglonada a la ciutat i a menys velocitat, el que redueix les congestions.
Així, l'entrada de vehicles s'ha reduït i s'ha laminat, segons ha explicat la regidora de Prevenció, Seguretat i Mobilitat, Assumpta Escarp.
Com funciona?
Un programa informàtic maneja les dades de les estacions de recollida de dades instal·lades cada 500 metres i coneix en temps real la velocitat mitjana dels vehicles per sentit. Normalment funciona de manera automàtica, i determina la velocitat màxima necessària per a cada cas. Tot i això, en cas de successos inesperats, es controla de manera manual.
Els radars estan connectats al sistema informàtic i s'actualitzen en funció de les velocitats que s'estipulin, tot i que es li dóna al conductor un marge de temps per adaptar la velocitat. Els canvis es fan en intervals de 10 quilòmetres per hora i quan la senyalització canvia, parpelleja durant 10 segons fins a quedar fixa.
Els taxistes ho contradiuen
Els taxistes catalans han criticat que, després del primer any de velocitat limitada a 80 km/h als voltants de Barcelona, la mesura ha provocat un augment del 3,9% en el consum de combustible, segons ha informat la Federació Catalana del Taxi.
En declaracions a 'Catalunya Informació', el president de la federació, Josep Maria Goñi, ha assegurat que el descens de la contaminació que al·lega el Govern és ‘una maniobra de distracció’, ja que ha considerat que és fruit d'una menor demanda de mobilitat per la crisi i no d'aquesta limitació.
Els taxistes han demanat una reunió amb la Generalitat per aconseguir que elimini aquesta mesura i també la de la velocitat variable, que s'aplica des de fa un mes a la C-32, perquè considera que es tracta d'una mesura ‘recaptatòria’.