directe ! a La República. N. 4126. Divendres, 3 de maig de 2024 11:45 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

#xocdetrens fletxa

publicitat


Dissabte, 1 de gener de 2011 05:00 h

Timbaler a l'espanyola

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
carregant Carregant


Comparteix
   


El 6 de juny del 1808 un jove sometent de Santpedor va foragitar l'exèrcit napoleònic amb el repic del seu timbal, que, amplificat per les muntanyes de Montserrat, semblà tot un poderós contingent de soldats. Aquesta és la llegenda del timbaler del Bruc, figura mítica de Catalunya que prengué rellevància i popularitat degut al seu paper a la Guerra del Francès. La història del jove, Isidre Lluçà, ha saltat aquest mes de desembre a les grans pantalles amb alguna que altra imprecisió i omissió.

Sota la direcció de Daniel Bienmayor, Bruc,el desafio, que així s'anomena el film, s'ambienta enmig de les muntanyes de Montserrat, reconegudes per tots els catalans. Que passa però si aquest film és visionat per algú que ignora la localització del nostre màgic conjunt rocallós? la resposta és tan clara com indignant: no sabrà on es situa la trama ja que en cap moment dels 95 minuts que dura la pel·lícula s'hi menciona la paraula Catalunya. El fet, voluntari o no, es suma a altres passatges del film on la sensació d'espanyolisme hi batega amb força. Així, el timbaler, interpretat per l'actor de Parla Juan José Ballesta,  afirma erròniament que és diu Juan i no Isidre com explica la història. La llegenda es veu doncs esbiaixada quan passa pel sedàs cinematogràfic.


MÉS ANTICS fletxa taronja

publicitat



COMENTARIS fletxa taronja

item
#14
4 de gener de 2011, 10.36 h

#8 Dona, tant per tant, preferiria el jacobinisme francès. Amb França, només hauríem de patir i lluitar per la llengua. D'altra banda, tindríem millors pensions, millors sous i un millor nivell de vida. No hem d'oblidar tot el què ens porten d'avantatge des de fa una cinqüantèna d'anys. Quan nosaltres encara allò d'anar a l'estranger era només per anar-hi a treballar o veremar, ells ja se'n anaven de vacances arreu del món. Portaven cotxes última moda o últim model, i això que fei... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#13
Jaume Cusó fletxa Barcelona
4 de gener de 2011, 00.54 h

Jose I, el germà de Napoleó, al que el poble i la historiografia espanyola anomenaven Pepe botella, abans de ser nomenat pel seu germà rei d'Espanya havia ocupat diversos càrrecs amb molta eficiència. La fama de borratxo era immerescuda, era un home intel·ligent i no sempre estava d'acord amb el seu germà emperador. Hauria estat un bon rei però a Espanya preferien a Ferran VII.
Tens raó, Otger, algunes de les famílies reials europees actuals provenen de generals i algun parent de Napo... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#12
otger fletxa Reikjavik
2 de gener de 2011, 21.39 h

#11 Moltes cases reials no van reeixir després de la caiguda de Napoleó,i fins i tot antics generals seus es convertiren en monarques,cas de Suècia,en canvi a espanya sembla que s'inaugurà el costum de restaurar i mantenir règims degenerats i corruptes per part dels govern europeus,els principals valedors de la legítima causa austriacista a la Guerra de Successió no dubtaren a implementar el degeneral ferran VII,provocant un retard polític,,econòmic i cultural d'un segle i que encara a... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#11
Jaume Cusó fletxa Barcelona
2 de gener de 2011, 19.30 h

Napoleó va voler guanyar-se el favor dels catalans retornant-nos certs drets que ens havien tret els Borbons però la gent del poble, els nostres avantpassats, no ho va entendre així. Si bé és cert que Ferran VII/Carles IV no eren precisament el millor exemple de governants, els francesos eren vistos com una amenaça pitjor. Encara estava present les entrades dels exèrcits francesos per la frontera i els nostres avantpassats no en tenien gaire bon record d'aquelles ràtzies. En aquest cas ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#10 Oriol Jordan
2 de gener de 2011, 14.43 h

#9 Amic, el pas de Napoleó per la història de Catalunya només fou d'uns anys, i a més molt convulsos, sembla que en parlis com si n'hagués viscut 200!
Jo tampoc sé què hagués passat; de ben segur haguéssim pogut fer més força i no haver acabat com el Rosselló; potser no haguéssim patit la dictadura i ens haguéssim independitzat com la resta de colònies franceses, o potser tot el contrari i estaríem molt pitjor que ara, però no val la pena discutir, és impossible saber què ha... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#9
otger fletxa Reikjavik
2 de gener de 2011, 12.42 h

#8 No agafis tòpics del segle XX,Napoleó respectava la idiosincràcia dels pobles aconquerits,i el primer que feu fou escindir Catalunya de la monarquía hispànica i tornar-li les Institucions i emblemes que els borbons els arrabassaren,no sé com ens hauria anat amb els francesos,el que sí sé és com ens ha anat amb els espanyols.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#8
2 de gener de 2011, 12.31 h

#7 Home, si fossim francesos no tindriem ni el govern autonòmic que tenim ara, ni Parlament ni hòsties, ni les competències que tenim, els nostres fills estudiarien a l'escola en francés i haurien d'aprendre català fora de l'ensenyament obligatori. Creus que Espanya és centralista? Doncs feu-li una ullada a França... Preferiries ser francès a espanyol?


Valora aquest comentari:   votar positiu 8   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#7
otger fletxa Reikjavik
2 de gener de 2011, 11.34 h

Com si ara estiguessim gaire diferents...


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 6
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#6
2 de gener de 2011, 01.11 h

#5 Sí, ara no seriem espanyols, seriem francesos, Catalunya estaria dividida en departaments i el català seria pura anècdota a casa nostra. Tu sí que saps!!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 5   votar negatiu 2
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#5
otger fletxa Reikjavik
2 de gener de 2011, 00.45 h

De fet l'episodi del Bruc no és més que una mostra dels errors que hem comés els catalans durant l'història,ja que davant de Napoleó,que escindí Catalunya de espanya i li atorgà les antigues Institucions,com a mínim teòricament i davant del degenerat borbó ferran VII que només prometia més del mateix(i la història ho demostrà),és fà bó el dit de:"si el timbaler del Bruc s'haguéstocat els picarols,ara no seriem espanyols".


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 3
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat



















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Feijóo seria un bon tertulià de xous d’impacte

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.