Una animalada de concert
Deu ovelles han protagonitzat aquest diumenge un concert musical fet per un ramat d'animals. El recital ha estat una prova 'experimental' d'un projecte que vol reivindicar 'la musicalitat' de les esquelles i reivindicar el 'paisatge sonor'. Les esquelles estaven afinades en diferents notes de l'escala pentatònica. Les ovelles s'han mogut de manera aleatòria i el seu moviment ha produït el so del concert. L'artista, Martí Ruiz Carulla, que ha ideat el projecte, estimulava amb un flautí el moviment de les ovelles mentre un grup de nens picava un 'txalapartari'. El projecte s'ha presentat en la fira de la transhumància del nucli de Santa Creu de Jutglar, al terme d'Olost (Osona).Segons explicava el mateix Ruiz Carulla l'acció d'aquest diumenge tenia una vessant 'pedagògica' que passava per reivindicar l'escolta del paisatge i el seu so natural. El projecte també vol crear una 'xarxa social' al entorn de la música i del paisatge. El projecte que porta el nom de 'Ramat musical' vol subratllar la importància de la transhumància i el valor dels sons que generen els paisatges i la natura, sense la necessitat de la intervenció de motors i altres energies produïdes per l'home.
La idea d'aquesta primera sessió era col·locar les esquelles a unes ovelles 'una mica feréstegues' que normalment no estan acostumades a portar-ne. El fet de portar l'esquella havia de fer que aquestes 's'alteressin una mica' i provocar moviment. En el moment de l'acció però, i davant de l'observació de centenars de persones, els animals s'han agrupat generant poc moviment. Davant d'això Ruiz Carulla ha entrat al interior del tancat on estaven situades les ovelles per estimular-ne el seu moviment amb el flautí. El so de les ovelles i el flautí s'ha barrejat amb el so del 'txalapartari' construït de forma casolana amb fustes del bosc creant el moment àlgid de l'acció artística.
Inicialment Ruiz va comprar esquelles al mercat dels encants de Barcelona i les va anar treballant fins trobar les claus per poder-les afinar en unes determinades escales de so. Un cop assimilada la tècnica va començar a construir les seves pròpies esquelles amb la col·laboració del ferrer Eudald Vilalta. Les notes de les escales pentatònica major i menors s'han 'creuat' amb el moviment de les ovelles.
La idea es poder ampliar el cicle de concerts a diferents punts de pastura d'animals per tal de crear així un cicle de concerts estables i oferir diverses activitats complementàries com ara tallers d'escolta i enregistrament o fer accions per introduir nous públics a descobrir la musicalitat del paisatge.