La vergonya del Catalunya Exprés
L'aniversari del TGV Barcelona-Madrid ens ha de servir per fer una valoració del servei, que jutgem excessivament car i elitista, però també per fer una mirada a la resta d'infraestructures ferroviàries que, a dia d'avui, disposa el Principat. Així, i connectades Tarragona i Lleida amb Barcelona a través de l'alta velocitat -a uns preus massa elevats, però connectades al cap i a la fi- l'única capital catalana que no disposa de TGV és Girona.Les connexions entre Girona i Barcelona continuen realitzant-se a través del Catalunya Exprés, i avui toca denunciar les misèries d'aquest servei. Als retards i problemes que estan causant les obres del TGV al servei diari -i que ja han provocat que el consistori gironí i els usuaris es mobilitzessin- cal afegir-hi els preus i les condicions del servei.
El viatge Girona-Barcelona en Catalunya Exprés cobreix una distància similar al trajecte del TGV Segovia-Madrid, però el viatge entre les capitals castellanes triga 32 minuts pels 83 minuts que triga el Catalunya Exprés, és a dir, prop de tres vegades més. Malgrat aquesta diferència abismal -servei de primera contra servei de tercera- el preu de l'abonament del Catalunya Exprés no és tres vegades més barat, ans el contrari, ben igual. L'abonament mensual pel trajecte Girona-Barcelona és de 160 euros, mentre que l'abonament pel Segovia-Madrid en val 190. Per acabar-ho de rematar, els usuaris castellans tenen dret a que els retornin el 50% del bitllet en retards de 15 minuts i la totalitat de l'import si el tren arriba 30 minuts tard, mentre que els usuaris catalans no tenen compensacions de cap mena i es troben indefensos davant els retards, que tristament són cada dia més habituals.