L’enganyifa de la contaminació
Ara fa unes setmanes al directe!cat es publicava la notícia que des de que s’ha reduït la velocitat a s’ha incrementat la recaptació per multes de trànsit, evidentment la majoria d’elles per sobrepassar la velocitat permesa.Nosaltres ens preguntàvem... ‘i la contaminació? No era aquest el principal motiu d reduir la velocitat?’. Doncs el conseller Baltasar ja ens ha donat les dades tan esperades.
Per Medi Ambient, el ‘mèrit’ de la reducció de la contaminació s'ha d'atribuir a la setantena de mesures que es van posar en marxa ara fa un any i mig, entre les quals hi ha el polèmic límit de velocitat variable. De fet, la conselleria calcula que la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora ha comportat una reducció aproximada de l'11% dels principals contaminants, cosa que ha suposat un estalvi de 30.000 tones de combustible.
En primer lloc, l’estalvi de combustible no acaba de ser del tot cert. Molta gent condueix amb marxes curtes els 80 quilòmetres per hora fet que fa que es gasti el mateix o fins i tot més.
Els taxistes catalans han criticat que, després del primer any de velocitat limitada a 80 km/h als voltants de Barcelona, la mesura ha provocat un augment del 3,9% en el consum de combustible, segons ha informat la Federació Catalana del Taxi.
Però tornem al tema que ens ocupa: la contaminació. Reduir el límit de velocitat de 120 a 80 suposa un descens del 33%. Juntament amb altres setanta mesures del Ministeri de medi ambient s’ha aconseguit reduir la contaminació un 11%. És a dir, que la proporció directe entre el límit de velocitat i la contaminació encara deu ser més petita. Per tant conlcuïm que per contaminar un tant per cent molt minsúcul hem de reduir de forma exagerada la velocitat.
Tot i així, no fugim d'aquest 33%! Gràcies a aquesta reducció hi ha hagut un increment en només sis mesos de la recaptació de diners per multes que ha passat dels 1.424.011 euros l'any 2007, als 2.818.583 euros del primer semestre del 2008, tot just el doble.