David Madí encara mou els fils del poder
Fa uns dies, el diari Expansión, informava que la consultora Deloitte havia estat l’escollida per dur a terme la transició cap un nou model TIC de la Generalitat de Catalunya, en guanyar un concurs al que s’havia presentat. El diari destacava que “Aquest no és l'únic contracte que guanya Deloitte amb el Govern de CiU, i que la consultora, que va fer l'auditoria dels comptes de la Generalitat, es va adjudicar també l'auditoria de l'Hospital Clínic i un contracte sobre la salut i societat de la informació. I afegia que: “El juny de 2011, Deloitte va fitxar David Madí, ex secretari de comunicació de CDC, com a soci de consultoria a temps parcial.”.David Madí, va ser un home poderós a CiU, va estar director de diverses campanyes electorals de la formació i va ostentar diversos càrrecs a la Generalitat de Catalunya durant governs de CiU anteriors a l’actual. El desembre de 2010 va retornar al sector privat i assumí càrrecs com el de vicepresident sènior del grup Applus+, i el de president del consell assessor d'Endesa a Catalunya, entre altres. Aquest fet va aixecar suspicàcies a molts nivells i indrets.
El seu fitxatge per Deloitte va rebre crítiques del món polític i empresarial, i de llavors, moltes empreses del sector de l'auditoria han mostrat la seva preocupació i, fins i tot indignació, per com la Generalitat ha fet els concursos a mida, per satisfer els interessos d'aquesta multinacional. A més, critiquen, amb raó, que Deloitte té un “historial poc llustrós”. Deloitte és l’empresa que en l’incendi del Windsord a Madrid, va trigar dies a refer el seu lloc web, amb una clara manca de capacitat de gestió – o massa capacitat, segons com es miri, perquè en l’incendi es van destruir documents reclamats per la unitat d’anticorrupció de la policia-. A més és la mateixa consultora que auditava els comptes de Bankia, i que va trigar, molt, a veure el forat de l’entitat. La gota que ha fet vessar el got però, ha estat el fet que Deloitte audités els comptes del Palau de la Música, perquè David Madí és membre del patronat de la fundació.
La porta giratòria, el pas de membres destacats dels governs a l’empresa privada i viceversa, freqüent a Espanya, i de forma desvergonyida, sempre generen mals entesos i suspicàcies. Un problema que a Catalunya ja ha generat critiques importants com en el cas de l’ex conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, d’ICV, associat a AGBAR, després dels episodis de sequera que va viure Catalunya i que van generar contractes sucosos a la companyia per la compra de canonades, entre altres serveis derivats de l’Agència Catalana de l’Aigua.
Ara que sembla que avencem amb pas ferm cap a l’estat propi, caldrà pensar en com ordenar aquests desoris que ens posen en el punt de mira com a país.