Barcelona-Mataró en temps rècord
La Vanguardia de divendres entrevistava a Toni Biada, el rebesnet de Miquel Biada, que fou l'impulsor de la línia Mataró-Barcelona de ferrocarril, que seria pionera a la Península Ibèrica. Entre les declaracions del jove, tan aficionat als ferrocarrils com el seu avantpassat, hi ha algunes perles força interessant.Una d'elles fa referència a la primera línia de ferrocarril d'Espanya: contràriament al que es pugui pensar, no fou la Mataró-Barcelona, sinó les línies de ferrocarril que s'instal·laren a Cuba, que llavors era territori espanyol. Precisament en Miquel Biada, veient el funcionament dels ferrocarrils d'allí, inicià la seva particular croada per tal d'aconseguir la construcció d'una línia d'aquest prodigi de la tècnica entre Barcelona i la seva ciutat.
Biada confessa que fa 159 anys es trigava 30 minuts en fer el trajecte Barcelona-Mataró, mentre que actualment se'n triguen 40... quan no hi ha retards ni avaries. Pel descendent de sisena generació del pioner del ferrocarril la situació és lamentable, pitjor impossible. Toni Biada creu que caldria invertir amb la mateixa energia que es feia en els orígens, i intentar trencar el centralisme actual amb línies de ferrocarril que evitin Barcelona i tracin la xarxa del futur.
Com a mínim actualment tothom entén les bondats del ferrocarril, no com al segle XIX, on els contraris al ferrocarril creien que malmetia les collites, provocava malalties i s'engreixaven els rails amb nadons assassinats...