directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 28 d'abril de 2024 12:29 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

#xocdetrens fletxa

publicitat


Dilluns, 29 d'octubre de 2007 05:00 h

Barcelona-Mataró en temps rècord

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
carregant Carregant

tren màquina vapor locomotora
Comparteix
   


La Vanguardia de divendres entrevistava a Toni Biada, el rebesnet de Miquel Biada, que fou l'impulsor de la línia Mataró-Barcelona de ferrocarril, que seria pionera a la Península Ibèrica. Entre les declaracions del jove, tan aficionat als ferrocarrils com el seu avantpassat, hi ha algunes perles força interessant.

Una d'elles fa referència a la primera línia de ferrocarril d'Espanya: contràriament al que es pugui pensar, no fou la Mataró-Barcelona, sinó les línies de ferrocarril que s'instal·laren a Cuba, que llavors era territori espanyol. Precisament en Miquel Biada, veient el funcionament dels ferrocarrils d'allí, inicià la seva particular croada per tal d'aconseguir la construcció d'una línia d'aquest prodigi de la tècnica entre Barcelona i la seva ciutat.

Biada confessa que fa 159 anys es trigava 30 minuts en fer el trajecte Barcelona-Mataró, mentre que actualment se'n triguen 40... quan no hi ha retards ni avaries. Pel descendent de sisena generació del pioner del ferrocarril la situació és lamentable, pitjor impossible. Toni Biada creu que caldria invertir amb la mateixa energia que es feia en els orígens, i intentar trencar el centralisme actual amb línies de ferrocarril que evitin Barcelona i tracin la xarxa del futur.

Com a mínim actualment tothom entén les bondats del ferrocarril, no com al segle XIX, on els contraris al ferrocarril creien que malmetia les collites, provocava malalties i s'engreixaven els rails amb nadons assassinats...

MÉS ANTICS fletxa taronja

publicitat



COMENTARIS fletxa taronja

item
#3
Josep Antoni fletxa Sabadell
30 d'octubre de 2007, 10.55 h

Fa 159 anys es trigava mitja hora per fer el trajecte entre Mataró i BCN i avui 40 minuts per la senzilla raó (d'entre altres) que abans no hi havia el munt d'estacions que trobes ara entremig i en les quals el tren hi ha d'aturar-se...


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#2
29 d'octubre de 2007, 14.22 h

Molt interessant el seu escrit sr. Angel Vilaro


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#1
ANGEL VILARO I BATALLA fletxa PENSANS-KERNOW (PENSAZE-CORNWALL) REGNE UNIT
29 d'octubre de 2007, 12.14 h



Aquest article em fa recordar una anecdota que em contava el meu avi sobre el seu avi que es deia Joan Vilaro i Llimona, nascut l'any 1828 a la casa pairal de Can Llimona del poble de Tiana -on actualment hi ha les monges de l'Angel de la guarda- i traspassat l'any 1914 a Montgat. Aquest bevesavi meu abans que va maridar tres vegades i acabant essent propietari de finques i cases, comenc/ar treballar de ben jovenet en la construccio del cami de ferro que uni Barcelona amb mataro.Tamb... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat



















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Feijóo seria un bon tertulià de xous d’impacte

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.