El Monopoly i els tòpics
Malgrat a Barcelona la gent no balli flamenc pel carrer, ni begui sangria a totes hores, ni faci migdiades amb barrets mexicans, ens costarà molt desprendre'ns dels tòpics que, a nivell internacional, encara se'ns associen. El film de Woody Allen, sense anar més lluny, servirà per continuar projectant Barcelona com una ciutat espanyola tòpica, amb flamenc, migdiades i toreros, on només es parla castellà i el català senzillament no existeix. I per més inri l'ha produïda una productora catalana amb una subvenció milionària de l'Ajuntament barceloní.Aquesta imatge tòpica i falsa de la capital de Catalunya, associada als tòpics, també falsos, d'Espanya, també es veu a la nova edició del Monopoly mundial que va posar-se a la venda fa uns dies. Si llavors celebràvem que Barcelona havia aconseguit entrar al tauler del Monopoly planetari -Madrid s'havia quedat a les portes- i representar-nos arreu del món, ara ens n'adonem de la manera com se'ns representa, equivocada per enèsima vegada.
Així i tal com informa el Diari de l'Absurd, qui compri el Monopoly Mundial podrà caure i comprar la casella de Barcelona, que sortosament va decorada amb imatges de la Sagrada Família i la Pedrera, però en canvi, la figureta referent a Barcelona i, per tant, a l'Estat espanyol és un torero. A Hasbro, l'empresa que produeix el Monopoly tant li fa que Barcelona sigui ciutat antitaurina, tant li fa que les poques corregudes que es fan a la Monumental siguin buides i els Balaña es plantegin tancar la plaça. Per ells, la figureta que ens representa és el torero. Olé.