La botifarra halal del president
Dues imatges que fan pensar, dues imatges que ens ha arribat via TV3 del viatge oficial del president Mas al Marroc. L’una és l’expressió pansida del conseller Pelegrí durant la roda de premsa del president Mas , l’altra la botifarra halal que es va degustar en la recepció oferta pel president a l’ambaixada espanyola.Trasbalsava la cara d’esmaperdut del conseller Pelegrí , molt pensatiu, protegint la rereguarda del president en el moment de les declaracions a la premsa, mentre Mas implorava a Europa una mica de flexibilitat “per aquells que fem els deures”, com si la cancellera Angela Merkel , conscient del cas català, ens vogues donar una mica de respir i maldés per tal que Rajoy deixés d’escanyar-nos.
No se sap si Pelegrí té aquell posat perquè comença a veure la dimensió de la tragèdia, la qual cosa seria motiu de celebració, o si el que realment el preocupa és l’àpat del final del dia a l’ambaixada espanyola per degustar productes gastronòmics de Catalunya. Ell que és més de peus de porc i cansalada virada haurà de sopar fuet de pollastre! Això sí, fet a Catalunya.
Aquella botifarra assecada, més ben dit l’etiqueta de l’embotit, és l’altra imatge colpidora del vespre. El càmera de TV3 ja devia percebre alguna cosa en enfocar la capça de les botifarres amb insistència, mostrant la marca de les llonganisses halal – la menja permesa a l’islam s’anomena així- exposada damunt la taula. Embutidos Caula, es veia gros i nítid.
L’empresa fabricant és gironina i té els seus inicis en una cansaladeria familiar creada fa més de 90 anys. Emprenedors de soca rel, l’any passat van invertir 12 milions d’euros en una instal·lació nova que té una línia de producció destinada exclusivament als embotits islàmics, en aquests moments exporta a més de 20 països. Una iniciativa molt plausible certament, però sí els xoriços de pollastre, els fuets de titot i el pernil de vaca, i tota la varietat de productes de can Caula, de porc o no, els etiquetessin en català la feina seria perfecta. Amb una inversió de 12 milions d’euros no caldria ser ranci. Etiquetar en català i afegir el logotip de la marca Catalunya no deu costar pas tant. Iniciatives de cost ínfim i que ens projecten al món. Son oportunitats perdudes que dolen a la concurrència que sí es creu el país.
No sabem si al conseller del ram agroalimentari i al President se’ls hi va posar bé la botifarra de Embutidos Caula, o si ni tant sols s’hi van fixar.