Manuel Nevot, punta de llança contra el PP
L'anticatalanisme més tronat del país ha vist en el cas Manuel Nevot, l'empresari multat amb 400 euros per incomplir la Llei de Política Lingüística, una taula de salvament de cara a les properes eleccions al Parlament. Després del fracàs parlamentari de Ciutadans i de la més que previsible 'suma zero' electoral de C's i UPyD, el cas Nevot els serveix per a tenir una mínima plataforma mediàtica on poder vehicular el seu missatge i, alhora, reconstruir ponts.Una peça clau de tot el circ mediàtic muntat a l'entorn de Nevot és l'advocat badaloní Angel Escolano (blog i Facebook) qui, malgrat la seva joventut, ja és tot un veterà de la lluita anticatalanista.
Escolano ja va començar a destacar per la seva fúria anticatalana durant els seus anys universitaris. Com a secretari general del sindicat estudiantil 'no-nacionalista' Universitarios Liberal Demócratas (ULD) va arribar a ser membre del claustre de la UB i a organitzar xerrades i conferències amb ponents d'alt nivell acadèmic, com Paco Caja, Dolors Nadal, Alejo Vidal-Quadras o Santiago Abascal. Segons les seves pròpies paraules, la ULD 'está dando la cara por unas ideas, por el bilingüismo, para oponernos al nuevo estatut, para desnacionalizar la universidad catalana (...), el derecho a recibir las clases en castellano, a la necesidad de expulsar al nacionalismo de la Universidad'.
També va promoure el grupuscle polític anomenat Veïns de Catalunya, que a banda de servir-li per enviar cartes a diferents mitjans des d'una tribuna d'allò més pomposa, com a màximes fites polítiques va arribar a organitzar l'acte Por una Catalunya de Ciudadanos, Por la Constitución Española, Por la Igualdad de Todos los Españoles, NO al Nuevo Estatut i a promoure la fracassada ILP En castellano también para la enseñanza en lengua materna y el bilingüismo escolar.
Partidari de les truculentes teories d'El Mundo sobre els atemptats de l'11-M a Madrid, Escolano també té un punt d'Albert Rivera. Com l'encara líder de Ciutadans, manté una intensa relació d'amor-odi envers el PP català. Si Rivera va ser durant tres anys militant popular, Escolano va arribar a ostentar la presidència de Nuevas Generaciones a Badalona i fins i tot va ser designat cap de llista del PP... a Sarrià de Ter el 2007 -municipi on els populars no tenen cap mena d'implantació real i on Escolano va practicar-hi el que popularment es coneix com a 'paracaigudisme'.
Però un bon dia, l'entente Escolano-PP es va trencar. Si en va marxar o el van expulsar, això ja depèn de la interpretació de cadascú. Sí que és cert que va mirar de tornar-s'hi a acostar el 2008, integrant-se a la candidatura nebrerista de David Mejía, però sense sort. Des de llavors, ha optat per apropar-se cada cop més a Ciutadans i, més recentment, a UPyD.
Nevot, Escolano, José Domingo i companyia saben que tenen entre mans la seva última oportunitat per desmarcar-se d'un PP que torna a fer bandera de l'anticatalanisme i mirar d'articular alguna opció mínimament unitària en vista a les eleccions.